Wraca temat budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc -Tymbark/Mszana Dolna, która umożliwiłaby znaczne skrócenie czasu jazdy z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza. PKP Polskie Linie Kolejowe właśnie ogłosiły przetarg na aktualizację studium wykonalności dla tej inwestycji. Dotyczy ono także modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz.
W ramach realizacji tego zamówienia wykonawca będzie musiał również opracować model finansowania i realizacji przedsięwzięcia z udziałem partnera prywatnego oraz wsparcie eksperckie w trakcie realizacji wybranego modelu dla przedmiotowego zadania. Zamówienie musi być zrealizowane w terminie do 30 miesięcy od daty podpisania umowy.
Termin składania ofert upływa 26 września 2012 r. Jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty będzie najniższa cena, ale PKP Polskie Linie Kolejowe zaznaczają, że oferty, w których cena będzie niższa niż 65 proc. kwoty, jaką zamierzają przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, zostaną zbadane pod kątem rażąco niskiej ceny.
PKP Polskie Linie Kolejowe zakładają, że ok. 60-kilometrowy odcinek linii Podłęże – Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna zostanie wybudowany w przyszłej perspektywie budżetowej UE na lata 2014-2020. Dokładnego harmonogramu jednak jeszcze nie ma. Koszty budowy linii szacuje się na ok. o 5-6 mld zł.
Budowę odcinka Podłęże – Szczyrzyc -Tymbark/Mszana i modernizacja linii Chabówka – Nowy Sącz pozwoliłaby na znaczne skrócenie czasu przejazdu z Krakowa do Zakopanego i Muszyny. Szacuje się, że inwestycja umożliwiłaby dotarcie z Krakowa do Zakopanego w 90 minut, a z Warszawy do Zakopanego w ok. 4 godziny. Ponadto linia stwarzałaby dogodne połączenie Morza Bałtyckiego z Morzem Czarnym.